torsdag 11 augusti 2011

Om föräldern själv får välja...

Jag mailar med socialdemokraternas Andreas Larses. Jag frågade honom om vad socialdemokraterna tycker om att Sverige inte följer WHO:s amningsrekommendationer. Svaret jag fick var "Vi tar inte ställning i frågan, det är upp till varje förälder att själv avgöra". Det blir ju lite märkligt, vad är det varje förälder själv ska avgöra? Hurvida Sverige ska följa WHO:s amningsrekommendationer? Nåväl, bortser man från det rent semantiska så var väl det ett bra svar, ett neutralt sverige-svar, kan man ju tycka. Eller var det det? Tar man ställning också genom att inte ta ställning? För hur lätt är det som förälder att själv välja, egentligen?

Häromdagen fick jag post, reklam från Nestlé. Det var information om vad barnet bör äta när det är 8-12 månader. Paketet innehöll en påse färdig gröt, en sked och någon slags juniormjölk, kanske en fortsättning på välling? Alltsammans skövlades ner i papperskorgen, men broschyren läste jag, "Bra att veta om barn och barnmat. Från 8 mån och uppåt" hette den. På framsidan sitter ett barn och ler sött med en sked i högsta hugg. I bakgrunden syns Nestléburkar som man satt färska örter i, ska det kanske få mig att tro att burkmaten innehåller massor med grönt och är dundernyttiga? Vidare i broschyren läser jag om att det är viktigt att barnet lär sig tugga med sina eventuella nya tänder, därför innehåller Nestlés burkar från åtta månader lämpligt nog bitar att träna på. Jag undrar ju i mitt stilla sinne vad som händer med de barn som inte får träna sina tänder med Nestlés burkar, kommer deras tänder tillbakabildas, eller kan det månne gå precis lika bra med hemlagad mat, och att köra ett varv mindre med stavmixern, om man nu vill ge pure? Och de som kör BLW, hur ska de gå för dom barnen? För dom har ju börjat tugga redan innan tänderna kommer, med gommen. Hur ska deras tänder bli? Ack ack ack.

Nåväl, om man ska försöka sluta raljera över alla dumheter, så följer sedan en meny över hur dagen kan se ut för en 8-månaders. Jag blir först väldigt glad, för det står: Under hela dagen - amning efter din och barnets rytm. Sedan föjer frukost, med bröstmjölk/ersättning, välling eller gröt och smörgås med pålägg. Men hur många 8-mån äter allt det till frukost? Min Lova är förvisso bara 7 mån, men hon ammar först på morgonen. Sedan brukar hon amma igen, och igen, och sen sova. Efter sovpasset brukar hon äta en portion skrädmjölsgröt. Hon skulle aldrig orka både amning, välling eller gröt och smörgås. Men poängen är, Nestlé vill gärna att vi ger våra barn välling eller gröt, förstås, för dom säljer dessa varor. De har ett vinstintresse. Såklart. Men alltför ofta glöms detta bort, att dessa företag vill tjäna pengar. De är inte några allvetande snälla profeter, utan ett stort företag som vet hur man marknadsför sig och proklamerar ut sina varor på osäkra föräldrar. Och BVC, uppenbarligen, för vem ivrar egentligen mest för denna gröt och välling? Joo, BVC. Jag tycker det osar här, det osar uppköpt katt om allting.

Nästa sida i broschyren. Här kan man läsa om Steg Junior. om hur praktiskt det, enligt utsago kan vara att ge barnet en burk. Barn över året alltså. "När du vill vara säker på att ditt barn får mat som innehåller det näringsämnen som han eller hon behöver". Särskilt självkritiska kan de ju inte vara, med tanke på den undersökning som nyligen visade att en bebis skulle behöva äta fem-sex burkar om dagen för att få i sig allt hen behöver.
Se http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article25311.ece

Jag tycker inte det är alls lätt att som förälder får välja själv. Och jag tycker inte det känns ett dugg lättare med politiker som vägrar ta ställning och gömmer sig bakom det fria valet, om det ens finns. Det känns inte fritt, det känns bara ensamt och kallt. Det blåser storm här ute i förälder-välja-fritt-landet, stora jättefartyg som Nestlé och Semper nästan rammar oss med all sin reklam, och BVC-ssk säger antingen som Andreas Larses och gömmer sig bakom det fria valet, eller har de allierat sig med jättefartygens företag. Och det är sannerligen inte lätt att se skillnad.

Nej du Andreas Larses och Nestlé, jag tycker inte att det är lätt att vara förälder idag.
Jag tycker inte att det är ett fritt val när WHO-koder inte följs, utan några som helst efterverkningar, jag tycker inte det är ett fritt val när ammande mammor kastas ut från restauranger. Jag tycker inte det är ett fritt val när BVC börjar proklamera smakportioner till bebisar som inte ens kan sitta. Och ingen, någonstans, vill ta något ansvar. Det är nästan det mest skrämmande. Det blåser orkan här ute och det finns ingen, ingen som kan få vinden att mojna.

1 kommentar:

  1. Informativt och bra! Det var ett dåligt svar av S för det var faktiskt inget svar på frågan du ställde!
    <3
    /UWO

    SvaraRadera