söndag 31 juli 2011

Lovis äter lunch- eller varför vi valt BLW


Jag har ju tidigare skrivit om att BLW fungerar bra för oss. Och det gör det med besked. Nu äter Lovis knäckebröd, polenta, ärtskidor, bröd, lax, kyckling- ja det som vi äter helt enkelt. Hon äter så länge hon vill, och så mycket hon vill. Inget trugande med skeden, "ta en sked till". Jag tror att Lovis är fullt kapabel att själv känna när hon är mätt, precis som hon gör när hon ammar. Innan och efter maten ammar vi, både för att bibehålla mjölkproduktionen och för att Lovis ska bli otörstig, mätt och nöjd. Det är så otroligt roligt att se hur hon utvecklas! Redan har hon lärt sig hur hon får upp en pastaskruv, och suger på den så den ploppar in i munnen. Broccolibuketter kan man också suga på, det godaste är att hålla i stjälken och mumsa i sig buketten. Amma bröd är också en otroligt gullig syn. Just att man kan äta tillsammans, hela familjen, är bland det bästa. Lovis tycker det är mycket roligt att efter hon ätit klart, sitta i Mammans knä och plocka åt sig från min tallrik:) För den som vill läsa mer om BLW rekommenderas http://www.amazon.co.uk/Baby-led-Weaning-Helping-Your-Baby/dp/0091923808 jag tycker den är riktigt bra.

1 kommentar:

  1. Varken haklapp eller avklädd? :-o Här gäller oftast både och... och större delen av maten hamnar på golvet eller i knät, och det som ändå stannar kvar i munnen triggar förr eller senare kräkreflexen, haha! Men förr eller senare stannar väl nåt nere tänker jag, under tiden har ungen åtminstone roligt och är sysselsatt och nöjd medan vi andra äter... :)

    SvaraRadera